לנתח את התקציב

  • התקציב בישראל הוא תוצר של קוקטייל פוליטי ומקצועי. אני מקווה שכמה אנשים טובים ישתמשו בהמצאה היפה הזאת כדי לחשוף את התקציב במערומיו
בלעדי ל"כלכליסט" – בקרוב: טבלאות אקסל של תקציב המדינה במחשב שלכם
ל"כלכליסט" נודע כי משרד האוצר שחרר את קבצי התקציב; עם זאת, למדינה אין מספיק כסף להנגיש אותם לציבור, והשר מיכאל איתן מנסה לגייס חצי מיליון שקל לשם כך
 –
תומר אביטל

// תקציב המדינה אמנם מסתכם במאות מיליארדי שקלים, אך הממשלה לא הצליחה לאתר את מאות אלפי השקלים הדרושים כדי להציגו לציבור הרחב באופן שיאפשר ניתוח מתקדם. ל"כלכליסט" נודע כי מובילי פרויקט ה"תקציבולטור" בתל אביב הצליחו להשיג את קבצי האקסל של תקציב המדינה, אך מצוקה תקציבית מונעת את הנגשתם.

כיום משרד האוצר מספק גישה לסעיפי התקציב דרך אתר האינטרנט שלו, אך לא בצורה בה ניתן לבצע חיתוכים וניתוחים. התקציבולטור, מאידך, הוא כלי מתקדם שמאפשר לצפות בתקציב בפורמט שמאפשר סינון והשוואה. דרכו אפשר, למשל, לבחון את כל סעיפי הרכש בתקציב החינוך לאורך שנים, לבדוק האם עלו או ירדו בהשוואה לסעיפים אחרים, ולנתח את המגמות התקציביות בהתאם.

תקציב ת"א תחילה

הרעיון לפתח תקציבולטור מדיני נולד בזכות המאבק לתקציבולטור תל אביבי. בחודשים האחרונים דן בית המשפט בעתירה של תנועת חופש המידע נגד עיריית תל אביב, במטרה לשתף את קבצי התקציב שלה עם הציבור. העירייה טענה, בין השאר, כי לא מתפקידה לספק את מה שהמדינה בעצמה לא נותנת. העותרים פנו בתגובה למשרד האוצר בכדי לבדוק את טענת העירייה.

להפתעתם, ניאות לאחרונה האוצר לשלוח להם את קבצי האקסל המפורטים ביותר של תקציב המדינה לשנים 2010-2009, ברמת פירוט עמוקה יותר מזו שמגיעה לאישור חברי הכנסת. המהלך היווה את אחת הסיבות לכך שבית המשפט פסק לטובת העותרים, מה שאפשר את יצירת התקציבולטור התל אביבי.

לאחר שחרור הקבצים ניסה השר הממונה על שיפור השירות לציבור, מיכאל איתן (ליכוד) לתרגם את ההצלחה התל אביבית לקנה מידה ארצי ויזם פגישות עם כל הגורמים המעורבים, ביניהם הממונה על התקציבים אודי ניסן. אולם כשהסתבר כי העלות של הפרויקט מוערכת בחצי מיליון שקל, הפרויקט עלה על שרטון.

איתן: "התפיסה משתנה"

לדברי איתן, הוא ימשיך לנסות ולגייס כספים ממקורות חוץ ממשלתיים, זאת לאחר שהתקציב שלו לרפורמה בשירות לציבור בגובה 3.5 מיליון שקל כבר הוצמד לפרויקטים אחרים. "אני מקווה להדביק את הממשלה בניסיון לקדם את הדמוקרטיה באמצעים דיגיטליים", הוא אומר ומוסיף כי "פקידי ציבור בטוחים שהם מבצעים את תפקידם כשהם מגנים על מידע, אבל חלק מהתפקיד שלהם זה גם לדווח ולשתף אותו. היום אפשר להתייעץ עם אלפי אנשים והם מתנדבים לעשות חיתוכים ולנתח את התקציב על חשבונם. זה ישפר את הליך קבלת ההחלטות. באוצר חשבו בעבר שאם יותר מידע יזלוג החוצה יהיה להם קשה מול תביעות פופוליסטיות. אבל התפיסה משתנה", אומר איתן.

אחד מיוזמי המהלך, מנכ"ל תנועת חופש המידע רועי פלד, מציין כי "פקידים בכירים באוצר אמרו לי בעבר שהם מתנגדים לרעיון כי הם לא רוצים להלעיט את הציבור ביותר מדי מידע. אני שמח שהגישה השתנתה, ושהמשרד עשה זאת באופן מהיר ובלי ניסיון להתחמק". לדבריו, כל הגורמים המעורבים מנסים במקביל לגייס כספים ליישום התקציבולטור המדיני.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Up ↑

לגלות עוד מהאתר תומר אביטל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

לגלות עוד מהאתר תומר אביטל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא