מאה ימים של שקיפות

יש לנו אתר! למיזם 100 ימים של שקיפות לחצו כאן

לדף היוזמה בפייסבוק

הגיע הזמן ליוזמת ניו-ג'ורנליזם שכולכם חלק ממנה. הצטרפו לפרויקט להגברת השקיפות בכנסת (ובתקווה להשקת דיון ציבורי מעמיק, ארכני ומשמעותי סביב השאלה – למה מתקבלות כאן כל כך הרבה החלטות גרועות?)

חשוב להדגיש:

1. שקיפות היא כלי, לא מטרה. כלי שמסייע לנבחרי הציבור (כן, לנבחרי הציבור) לשרת את הציבור הרחב.

2. יש ח״כים נהדרים. היוזמה גם (ובתקווה רק) תחשוף ממצאים שיעידו על פרלמנטאריות נקיית כפיים.

3. חייהם הפרטיים של חברי הכנסת הם מחוץ לתחום. הסבר מורחב על חוקיות המיזם בתחתית הפוסט.

4. אני עובד בהתנדבות. אפנה לתורמים אם אבקש לשנות זאת

המניפסט. יש עוד חומרים והסברים למטה.

מהתקשורת:

כתבה ב׳וואלה׳ של עמרי נחמיאס ששואל ״נבחרי הציבור התרגלו בשנים האחרונות לתקשר עם הציבור באמצעות ריאיונות לתקשורת, פוסטים בפייסבוק וסרטונים ביוטיוב, אבל מי באמת מפעיל אותם?״

כתבה בבלוג ב'הארץ' של הילה ויסברג – "אין לוביסטים חזקים. יש ח"כים חלשים. שקיפות היא התרופה לשחיתות"

כתבות בעין השביעית ובחורים ברשתראיון אצל בן כספית ואריה אלדדובמבט.

יוצאים לדרך – על כך שהגענו ליעד. וטור במאקו שמסביר למה קירות הכנסת צריכים להפוך לשקופים

ערוץ 2 לאחר גיוס מאה אלף שקלים:

צינור לילה:

שיר שהקליט על היוזמה הראפר נמש:

 

אלף תודות לטל שניידר שמסייעת למיזם המוטרף הזה, לאלכס רוזנפרב מ׳חדר מצב׳ שעזר להרים את הפרויקט ברשת, למעצב הגרפי אביתר רוזנולד (שמסייע מנובמבר 2014) וליועץ התקשורת ניר הירשמן שתרם מזמנו ומומחיותו בשלב ההשקה

ועוד כמה דברים:

1. הכתבה הזו מרכזת את הצמתים הקריטיים שסובלים מאי־שקיפות בדרך לשינויי מציאות. זה חשוב. בעיקר משום שח״כים מגיבים לטענות לרוב בכך שהם פועלים ׳לפי החוק והתקנון׳. אלא שאחרי שהציבור החליף את רוב הנבחרים ודבר לא השתנה הגיע הזמן להחליף את החוק והתקנון.

STICKR2ישנן לא מעט עוולות. בחרתי להילחם סביב אחת מהן – אפילה פרלמנטארית. אם נסיט את הווילונות, בתקווה זה יסייע בעקיפין לתיקון עוולות אחרות. הם לא מתכוונים לקדם שינוי בעצמם. גם לא החדשים שבהם. היו להם שלל הזדמנויות וחוק אחרי חוק נפל. לכן הדרישה חייבת לבוא מאיתנו.

2. יש חלופות מצוינות. יש ארגונים מדהימים שמבצעים עבודת קודש כמו 'התנועה לחופש המידע', 'הסדנא לידע ציבורי', 'התנועה לאיכות השלטון', 'המשמר החברתי' ועוד. מאה ימים של שקיפות היא יוזמה קיצונית. האלטרנטיבות ראויות ומומלצות ואני חושב שהיוזמה שלנו רק מדגישה את נחיצותם.

אני גם חושב שצריך לפעול במקביל, בתנועת מלקחיים. ואני חושב שצריך להציב מולם, ממש מולם, מראה- כדי שיבינו עד כמה אנחנו לא סומכים על חלקם. ואנחנו כל כך לא סומכים עליהם שאנחנו רוצים ללווין אותם- כן, את נבחרי הציבור שבחרנו (!) – בחוקרים פרטיים (כן, בחוקרים פרטיים!). ואני רותח מזעם מזה שגנבו לנו לא רק את הכנסת אלא גם את השיטה. כי לא משנה את מי נשחיל לשמה נקבל כמעט את אותה תוצאה. אז אני רוצה לשנות את הכללים, ואני רוצה שזה יקרה בקרוב.

Day 12.01 (Taiwan)-A look at the sky from the plane window before landing Taoyuang Airport

3. אי-נוכחות במליאה ובוועדות זה נושא חסר ברק. דלוח. אבל הוא המפתח. המליאה היא זירת הדיון הלגיטימית ביותר בדמוקרטיה ייצוגית. זה אמור להיות המקום המרתק בישראל. הכי חשוב. לא חותמת גומי אלא זירת התגוששות בין רעיונות טהורים של מייצגינו. הכוונון העדין – זה שקובע את פרטי החוק- מתרחש בוועדות. שמה מדייקים סעיפים קריטיים כמו סף ההכנסות של חברות שיזכו להיכנס לתכנית להטבות מס.

שאול מופז לפי ׳כנסת פתוחה׳. חבר בוועדה אחת
שאול מופז לפי ׳כנסת פתוחה׳. חבר בוועדה אחת

אלא שגם הן סובלות מהיעדרויות מסיביות ותכופות. זה נכון שחברי הכנסת נאלצים ללהטט בין כמה ועדות במקביל (להוציא את שאול מופז -אדם שאתם משלמים את משכורתו ומזה שש שנים חבר בוועדה אחת בלבד. אחת). אבל לא תראו את כולם מתעקשים להתייצב בכל הדיונים. ההפך. ח״כים אף מטיילים כאמור לחו״ל בימי הכנסת המעטים שיש בשנה (הכנסת מתכנסת בימי ב׳-ד׳ ובמשך 4 חודשים בשנה יש פגרה). ולא דיברתי על  טיולים פרטיים.

פעיל צ'כי השווה לאחרונה נוכחות בין 33 פרלמנטים. ישראל זכתה במקום האחרון. נבחרינו מתהדרבים ב-32% נוכחות. זה לא פלא כשבקדנציה הקודמת שליש מהכנסת היו חברי ממשלה שלא סופרים את המליאה. במחקר שערכתי עם המשמר החברתי גיליתי שחברי הכנסת נעדרים אפילו מהצבעות של עצמם. חברי האופוזיציה הקודמת נהגו להעדר באופן עקבי מהצבעות במליאה ובכך הכשילו 62 הצעות חוק שהם עצמם יזמו.

במושב החורף האחרון אלי ישי וטאלב אבו-עראר (רע"מ-תע"ל) נכחו בשמונה מתוך 170 ישיבות מליאת החוקף. למה? למה? איך אנחנו משלימים עם זה? מה היה חשוב יותר?

אין בעיה שתבריזו אם יש משהו חשוב יותר – אבל מה הוא? מה עשיתם עם המנדט שלנו? הגיע הזמן שנדע.

כתבה בישראל היום
ראיון עם אדלשטיין ב-׳ישראל היום׳

המכתב ששלחנו ליו״ר הכנסת יולי אדלשטיין לאחר שסירב שנשתתף בישיבה על היוזמה

חוקיות הפרויקט: לא מעניינים אותנו חייהם הפרטיים של חברי הכנסת. זו הנקודה שהם לוחצים עליה כי היא היחידה שמצאו. אבל חשוב שתדעו שלא משנה מה הם אומרים – זה חוקי למהדרין (אם החוק ישתנה- נשנה בהתאם).

שוב, חברי כנסת זכאים לחיים פרטיים. הם גם אנשי משפחה, ובסופי השבוע, למשל, מותר להם לנפוש. זה לא מעניין אותנו. קשרים עם מאהבות יעניין את החוקרים ששכרו ח״כים ומפלגות אחד נגד השני (בנט, קדימה של לבני, פואד, רשימה חלקית) – אבל לא אותנו. לא נחכה להם בבית ולא בפאב. כל מה שאפור – מבחינתנו שחור. רכילות מחוץ לתחום. אין מעקבים מסוג ׳מבוקר עד ערב׳. קיבלנו ייעוץ משפטי.

חשוב לי למסור את זה גם לתומכים- לא רק לח״כים. כמה אנשים מנסים למשוך את היוזמה למקומות אפורים. זה טוב שהמיזם יוצר שיח על שקיפות – זו המטרה. אבל אנשים שלוקחים את הרעיון למקומות אחרים, ללא תיאום, הם לא חלק מהיוזמה. כל מי שעושה מעשה לא חוקי – הוא לא חלק מהיוזמה. התחזות, האזנות סתר וכיו״ב הם מעשים שלא קשורים ל׳מאה ימים של שקיפות׳- יוזמת המונים של מי שמאמין שיכול להיות גרוע יותר אבל גם יכול להיות פה הרבה יותר טוב ושניתן לשנות מציאות באמצעים אולי מוטרפים אבל חוקיים לחלוטין. בכנסת אף הודו שזה חוקי.

ועדכון קטן. הרבה שואלים מתי זה מתחיל. אז אולי זה התחיל, ואולי זה יתחיל בעוד חצי שנה. יש לנו אסטרטגיה מוסדרת, ומוטל עלי עומס בלתי רגיל. אני שמח על העניין, אבל כדאי שתדעו שברגע זה מחפשים אותנו מתחת לכל אבן.

הח״כים ואנשיהם יודעים על היוזמה. השבוע, למשל, צוות של אחד מהם תשאל אדם שנכח ליד בית נבחר הציבור בחשד שהוא שייך ליוזמה. הוא לא. הסתבר שהיה אדם עצמאי שעקב משום מה אחרי מישהו אחר. בכל מקרה אנחנו לא עושים דברים כאלו. ואנחנו לא קשורים למי שכן, ואם מישהו יעסוק בהתחזות – נפנה לצערי למשטרה.

מבחינת תאריכי התחלה – זה לאו דווקא טוב להתחיל ברגע זה (אף שאולי כבר התחלנו), ואין לנו דד ליין (וזה רק אומר שהם יזיעו ויזיעו ואתם תלחצו אותם לייתר אותנו דרך חקיקת חוקי קרני שמש). וזה מצוין. אני מבטיח לכם שהכל קורה או יקרה, ושהתקציב יהיה שקוף עד לרמת שקל בודד.

מתוצרי המיזם – לפני שהוצאנו שקל – הקלטות כחלון, תרגיל השכר של גדעון סער, הקשרים הצפופים בין יו״ר ועדת הכלכלה אבישי ברוורמן והלוביסטית, וניתוח ראשוני של הוצאות משרדי הממשלה. אתר המיזם החדש

תקציב, נכון ל- 7.11: הסכום שיתקבל בהמשך נובמבר מהדסטארט עומד על 139,572 שקל (בניכוי העמלה שלהם, מע״מ, וכמה אלפי שקלים שלא נגבו. אגב, אם אתם מכירים רואה חשבון או עו״ד שמבין במימון המונים אשמח מאוד שתחברו ביננו). דרך הפייפאל, בעיקר בעקבות הראיון בו תקף את היוזמה יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין, התקבלו עד כה כ-10,000 שקל שיועברו בקרוב לחשבון הבנק שנפתח עבור היוזמה. אני מקווה שבקרוב יושק אתר ייעוד ליוזמה (מתנדבים עובדים על זה). בואו לדף שלנו בפייסבוק. הכל לוקח יותר זמן כי לא ציפיתי להיקף הזה + לעשות הכל בהתנדבות. זה בסדר. אנו רצים למרחקים ארוכים. תודה על הסבלנות שלכם. תודה על התמיכה שלכם. תודה על הכל. אני לא יכול לעשות דבר בלעדיה.

10 thoughts on “מאה ימים של שקיפות

Add yours

  1. תומר שלום,
    לפי מיטב הבנתי את התהליכים בכנסת, הרבה מאוד מההחלטות המתקבלות ברמה הציבורית נעשים לפני שהדברים מגיעים בכלל למשכן ושם הם רק מקבלים את ה"גושפנקא" הציבורית.
    אשמח לדעת איך אתה מתכוון לטפל בעניין המגעים בין בעלי העניין לבין פקידים במשרדים השונים (משרד האוצר, משרד האנרגיה, משרד הכלכלה, משרד הבריאות…) והרגולטורים השונים (בנק ישראל, המפקח על הביטוח, הבנקים וכו').
    תודה,
    אסף

  2. תומר שלום
    כל הכבוד לך על המיזם כולנו מרגישים שבחדרי חדרים נבחרנו דואגים לעצמם כאשר הם גם כך מסודרים ולא לציבור הרחב שחלקו סובל ממש. אני כמובן תומך בך מאד מאד ומעריך אותך על האומץ והנחישות.
    אני מבקש ממך שתרחיב את הפרוייקט גם לרשויות המקומיות כי אנחנו רואים מול עיניינו אך גם שם קורים אותם דברים ואני אפילו לא יודע להגיד לך אם בקטן יותר או בגדול יותר.
    עלה והצלח

  3. חשוב להקים מאגר מידע של קשרים בין חברי כנסת לבעלי תפקידים בחברות הציבוריות. כמעט כל מהלך של חבר כנסת מיועד לעזור למקורב כזה או אחר שלו, צריכים לחשוף את רשתות הקשרים האלה, כדי שישראל כץ לא יוכל לסדר עבודה לכל החברים שלו בארגונים ציבוריים.

    1. אהלן, שלחתי עדכון במייל. אכתוב אותו גם פה:

      חברות וחברים. אחרי גיוס הכספים המוצלח (160 אלף שקל, וואו!), אנחנו עולים לשלב הבא. הכספים יועברו רק בעוד כחודש, אולם יש כבר מטלות משמחות. להסדיר תשורות ל-1600 תומכים, להפיק הרצאות ומפגשים עם הצבא הקטן שלנו, בניית המתודולוגיה של בחירת הח"כים והמעקב, איסוף חומרים ויצירת ויזואליות שירוצו ברשת ויעזרו בהסברת הנושא. ועוד.

      מופעלים עלי לחצים לצאת כמה שיותר מהר לדרך, ולמשוך את היוזמה לכל מיני כיוונים. זה לא יקרה. הפרויקט הזה הוא לא תחקיר. הוא מיזם המונים מהפכני.

      בחזוני אני רואה איך אנו מיישמים אותו בהצלחה ומצליחים לשנות את כללי המשחק. אולם אני זקוק לעזרה. אני עושה זאת בהתנדבות (ואמונה שלמה!) אך יש לי צדדים פחות חזקים כמו הפקת ארועים, עריכת סרטים, אקסל וכו'.
      סיוע שלכם יהיה לא רק מועיל, אלא גם יהפוך את ההרפתקה להרבה יותר כיפית!

      תודה רבה רבה על העזרה. מדובר בטופס חסוי (רק אני רואה אותו) שיסייע בגיבוש מטה ׳מאה ימים של שקיפות׳.
      https://docs.google.com/forms/d/1405PtV_ioihnSTTXKCcJL2IcBeSLQvGHA1LQTkpc4I4/viewform?usp=send_form

  4. שלום, לדעתי מיותר התשורות סטיקרים. (תרמתי 50 שח ובמקסימום אני אדביק סטיקר אחד). חבל על הכסף שביצור ועיצוב הסטיקרים.

    1. היי. בדיוק עכשיו התקשרנו עם יצרן (אחרי סקר שוק שלקח מלא מלא זמן). גם לי חבל על הכסף. כל שקל פה יכול להגיע לחקירות במקום. לפחות מצאנו את ההכי זול. מה גם זה מה שהבטחתי וגם הרבה אנשים פנו ודרשו כבר לקבל אותם (את הצרור) בשבועות האחרונים (אני עוד אחשוב שהמיזם הצליח רק כי אנשים אוהבים סטיקרים)

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Up ↑

לגלות עוד מהאתר תומר אביטל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

לגלות עוד מהאתר תומר אביטל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא